Cykling är en form av konditionsträning som förbrukar en hel del energi. Därför är det viktigt att äta rätt för att orka trampa på. Det finns många olika alternativ när det kommer till dieter idag och vilken som passar dig bäst kan bara du avgöra. Samtidigt kan det vara svårt att hålla sig till en strikt diet, särskilt om du bara cyklar som en hobby. Då är det bättre att skapa en egen diet som du faktiskt orka hålla dig till. Vissa råvaror är bättre än andra när det gäller att få så fördelaktiga resultat av din cykling som möjligt.

I denna artikel ska vi ge dig tips på hur du bör äta om du vill få ut mesta möjliga av din cykelträning. Vi rekommenderar att du satsar på en näringsrik och varierad kost så långt det går. Det talas ofta om snabba kolhydrater och om man bör skippa dessa eller inte. Det finns inget bra svar på detta, utan det handlar främst om vad målet med din cykling är. Snabba kolhydrater som till exempel pasta kan ge dig snabb energi när du cyklar, men är kanske inte optimalt för dig vars mål är att gå ner i vikt.

Kost innehållande mycket järn

Ett näringsämne som är extra viktigt för den som tränar mycket kondition är järn. Järn är nämligen viktigt för att blodet effektivt ska kunna transportera syre mellan lunga och muskel. Skulle du lida av järnbrist blir det svårare för kroppen att syresätta sig som den ska och bieffekterna blir ofta att du orkar mindre och blir trött snabbare. Kvinnor och vegetarianer är extra benägna att drabbas av järnbrist, så kolla upp detta och ta tillskott om det behövs. Järn finns naturligt i bland annat kött, fisk, skaldjur, linser, bönor, ärtor, spenat, fullkornsbröd och nötter. Inkludera dessa i din kost och orka mer!

Håll kroppen återfuktad

Eftersom cykling är en högintensiv aktivitet som får upp pulsen och flåset så är det naturligt att produktionen av svett ökar. Det är lätt att bli uttorkad om du inte dricker tillräckligt mycket vatten. Vätskebalansen i kroppen är dessutom direkt sammankopplad med blodvolymen. Har du druckit för lite vatten kommer detta att höja din puls, vilket även gör att du orkar mindre. Drick alltid vatten när du är ute på din cykeltur samt regelbundet under dagen. Om du kör riktigt långa pass på din cykel kan sportdryck vara ett alternativ. Då blir det enklare att hålla energin uppe.

Protein direkt efter cykelpasset

När din cykeltur är över är det viktigt att fylla på med bra mat, eftersom dina muskler är som mest mottagliga för bra energi strax efter träning och ungefär en timme framåt. Ladda upp med ett snabbt och proteinrikt mellanmål, som till exempel kvarg, keso, ägg eller banan. Ett annat bra alternativ kan vara en proteinshake, som går snabbt att fixa ihop och som innehåller bra proteiner. Se dock till att proteinpulvret saknar socker och onödiga tillsatser. Genom att äta direkt efter ett hårt träningspass kan du hjälpa kroppen att återhämta sig effektivt samtidigt som du ger den näringen som behövs.

Ät näringsrikt och regelbundet

Sist men inte minst är det viktigt att du försöker äta näringsrikt i så lång utsträckning som det går. Undvik onödiga tillsatser som läsk, godis och annan skräpmat. Självklart ska du unna dig någon gång ibland, men försök att hålla dig till nyttiga och bra råvaror. Lägg lite tid på att förbereda mat och inkludera mycket frukt och grönt i din kost. Satsa på fullkornsprodukter, men ladda gärna upp med snabba kolhydrater om du ska ut och cykla riktigt långt. Se även till att äta regelbundet, 4 till 5 gånger per dag är optimalt för att hålla igång förbränningen. Undvik småätande!

admin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *