Forskning har bevisat att regelbunden fysisk aktivitet kan förbättra din hälsa på flera olika sätt. Cykling är en populär träningsform som inte bara kan förbättra din kondition och hälsa – den är även mer skonsam för kroppen än till exempel löpning. Dessutom kan du använda din cykel aktivt till vardags, till exempel om du vill ta dig till jobbet eller till affären. Fördelarna med att cykla är många och det finns all anledning att investera i en cykel redan idag om du har möjlighet. I denna artikel kommer vi titta närmare på vilka hälsofördelar som finns med cykling.

Först och främst vill vi passa på att nämna att du inte behöver cykla flera timmar om dagen, inte ens varje dag, för att uppnå en hälsosam effekt. Många tror att bara för att man har investerat i en cykel måste det cyklas konstant. Faktum är att du kan uppnå flera hälsoförmånliga effekter bara genom att cykla så lite som 150 minuter i veckan. Detta innebär med andra ord att det räcker med 20 minuter om dagen (kanske till och från jobbet) eller två lite längre cykelturer varje vecka för att dra nytta av denna motionsforms fantastiska fördelar.

Reducerar risken för hjärtsjukdomar

Vi börjar med kanske den största fördelen av dem alla. Forskning visar att du kan minska risken att drabbas av livshotande hjärtsjukdomar med hela 50 % genom att cykla regelbundet. Ingen dålig statistik, eller hur? Genom att trampa regelbundet får du upp din puls, vilket i sin tur stärker ditt hjärta (som också är en muskel som behöver stimulering för att växa sig starkare). Som sagt, du behöver inte cykla som en galning, endast 20 minuter per dag räcker gott och väl. Om du inte har en egen cykel kan du alltid cykla på gymmet. Varför inte köra två intensiva spinningpass två gånger i veckan?

Bättre sömn och mindre stress

Att cykla har inte endast positiva effekter på hjärtat, utan denna aktivitet kan även bidra till att du sover bättre och att dina stressnivåer minskar. Vi lever i ett hektiskt samhälle där det är lätt att stressen tar över. Då är det inte ovanligt att drabbas av bland annat sömnproblem, vilket verkligen kan påverka ditt liv negativt. Genom att röra på dig aktivt, till exempel genom att cykla, kan du förbättra din sömn samt att de endorfiner som frigörs under cykelturen kan hjälpa mot stress. Det är svårt att känna sig deppig och stressad efter en härlig cykeltur ute i friska luften.

Bättre immunförsvar och matsmältning

Ännu en hälsoeffekt av cykling är att immunförsvaret stärks, eftersom en ökad puls får cellerna att aktiveras och förnyas. Därmed kan du snabbare bli av med infektioner i kroppen och hålla dem borta. Visste du förresten att regelbunden cykling kan minska risken för bröstcancer med hela 34 % hos kvinnor? Några cykelturer i veckan kan även ha en positiv påverkan på matsmältningen, vilken indirekt påverkar kroppens immunförsvar. Eftersom aktiviteten stimulerar tarmrörelserna kan det minska risken för uppblåsta, oregelbundna och värkande magar. Många studier visar dessutom att stillasittande ofta är en bidragande faktor när det gäller problem med magen.

Åldras långsammare

Sist men inte minst kan regelbundna cykelturer få dig att åldras långsammare. Fantastiskt, eller hur? Detta beror helt enkelt på att den fysiska aktiviteten ökar tillförseln av syre och andra viktiga näringsämnen till kroppens celler samtidigt som skadliga gifter och slaggprodukter rensas ut. Denna process kan i slutändan sakta ner ditt åldrande. Glöm inte att även skydda med solkräm när du är ute på tur! Cykling är en fantastisk aktivitet som dessutom lämpar sig för alla. Med tanke på att aktiviteten är så pass skonsam för kroppen kan även personer i äldre ålder hoppa på cykeln för en uppfriskande tur!

admin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *