Cykling i kombination med andra sporter för bästa resultat

Löpning och cykling går hand när det kommer till att förebygga skaderisk, då löpningen tär mer på kroppen, samt att skidåkning kombinerat med cykling under sommarsäsongen håller dig i form under hela året. Samma sak gäller exempelvis för ishockeyspelare som behöver hålla sig i god form under årets alla månader, och varför inte även andra sporter som går ut på säsonger? Cykling passar faktiskt de flesta sporter och det som är så bra med det är att du även kan cykla under säsongens gång för att variera din träning. Att cykla fungerar både som prestationshöjare och som aktiv vila.

Du som tränar mycket känner säkert också av när det är dags att vila vissa muskler i kroppen, och då kan det vara värt att cykla istället för att fortsätta hålla igång med träningen. Exempel på detta skulle kunna vara kampsportare som ofta får ont i leder, händer och ben efter slag, grepp, kast och sparkar. Dessa idrottare sliter på kroppen på ett helt annat sätt och kan använda cykling som komplement för att variera träningen så att man får bättre syreupptagningsförmåga och håller nivån på träningen hög trots skador och slitage. Cykling är mycket skonsamt för kroppen jämfört med många andra idrottsformer.

Använd cykling för rehabilitering

Löpare använder ofta cykling för att rehabilitera onda knän eller skador i leder som slits mycket vid löpning. Att cykla ger du kroppen tid att läka dessa skador eftersom du inte studsar i marken med hela kroppen när du cyklar och får därmed en skonsammare träning. En person som idrottar mycket har ofta väldigt svårt att låta bli och röra på sig, och det är även här som cykling kan komma in i bilden. Om du har en skada som gör att du inte kan springa så kan du kanske fortfarande cykla med den, och då kan du fortsätta med din träning oavsett.

Cykling som intervallträning

Även om du kan använda cykling som en slags återhämtning för kroppen så kan du även maximera din träning med hjälp av en cykel. Du hittar stationära cyklar på gym runtom i Sverige där du kan cykla så fort du bara orkar för att sedan varva ned ett tag för att återigen börja cykla i maximalt tempo. Detta kallas för intervallträning och du kan göra det både på en stationär cykel och med en vanlig. Intervallträning överlag är något som förbättrar din kondition rent generellt. Tänk bara på att inte göra det för ofta eftersom att du tar ut dig helt och behöver återhämtning.

Kombinera cykling med en annan sport för optimal prestation

Om du är en elitidrottare och exempelvis sysslar med skidåkning så kan det vara svårt att hitta snö under sommarhalvåret, och då är cykling ett perfekt komplement för dig. Du kan öka pulsen så mycket du vill med en cykel och självklart även använda det för intervallträning eller för långa avstånd. Kroppen måste hållas igång hela tiden och särskilt om du är van vid en hög nivå av träning, och detta är något som en cykel passar alldeles utmärkt till. Andra kombinationer kan vara maratonlöpare som behöver återhämta sig från skador eller ishockeyspelare som vill hålla sig i form när det inte är säsong.

Sammanfattning

Att cykla som komplement till andra idrottsformer fungerar utmärkt och är något som många idrottare sysslar med för att hålla kroppen i form även när det inte är säsong, eller kombinerar cykling när det är dags att återhämta sig. Det finns flera idrottsformer som du kan kombinera cykling med och du kan använda cykeln både för att effektivt öka din syreupptagningsförmåga och för att varva ned under din aktiva vila. En cykel är ett utmärkt redskap för dig som rehabiliterar skador från löpning eller för dig som bara vill komma ut på en liten tur under vilodagen. Prova du också!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *