Gå ner i vikt med en hälsosam livsstil

Om du vill gå ner i vikt så är en hälsosam livsstil det bästa, och egentligen kanske det enda sättet att lyckas på. Tillfälliga, strikta dieter är bara tillfälliga och även om du har tappat i vikt efter din diet, så kommer du förmodligen att gå upp dina kilon snabbt efteråt. Kroppen gillar inte tillfälliga lösningar och gör allt i sin makt för att du ska hamna på en vikt som den själv vill ligga på. Därför är det mycket bättre att steg för steg göra hela din livsstil hälsosam och gå ner i vikt på längre sikt.

I denna artikel kommer vi att ge dig alla tips du behöver för att gå ner i vikt på ett hälsosamt sätt, utan jojo-bantning och andra tillfälliga lösningar. Först och främst är det viktigt att du är beredd på att detta kommer att vara en lång resa. Många som vill gå ned i vikt är ute efter så snabbt lösningar som möjligt, men tyvärr är det bara att inse att det kommer att ta tid – om du verkligen vill lyckas. Nästa steg är att inse att det kommer krävas en hel del disciplin och tålamod, men att det i slutändan kommer att vara värt det.

Kosten är nummer ett

Det sägs att magrutor byggs i köket och så är det faktiskt. Kosten är nummer ett för den som är ute efter att gå ner i vikt. Självklart bör detta kombineras med regelbunden fysisk aktivitet för bästa resultat, men utan en bra och näringsrik kost kommer du inte långt. Du bör försöka utesluta matvaror som socker och vitt bröd samt vanlig pasta. Detta är snabba kolhydrater som din kropp inte har nytta av. Minska på sockret och inför mer fullkornsprodukter. I övrigt bör du äta mycket grönsaker och frukter samt försöka äta som mest 4 till 5 gånger per dag.

Få upp flåset

Kosten är viktigast, men vill du verkligen skynda på saker och ting är det dags att få upp flåset. Hur du väljer att göra detta är upp till dig själv – vissa gillar lugnare träningsformer som yoga medan andra föredrar högintensiva pass. Det finns även de som skippar gymmet helt och satsar stenhårt på vardagsmotion som att cykla till jobbet, alltid ta trapporna eller att promenera på lunchen. Det viktigaste är att aktivera kroppen. Hitta en träningsform som du trivs med, annars kommer du förmodligen inte att vilja vara aktiv särskilt länge. Testa olika träningspass och varför inte hitta en träningskompis?

Skapa bättre vanor och ha tålamod

För att kunna hålla en hälsosam livsstil och gå ner i vikt över tid är det viktigt att du aktivt försöker att skapa bättre vanor. Hitta tid för din träning och för att laga nyttig och näringsrik kost. Planera ditt matschema noggrant och se även till att du får en god natts sömn på nätterna. Detta gör nämligen en hel del för din viktnedgång och ditt välmående. Om du har svårt att sova kommer du att känna dig orkeslös på dagen, vilket kan leda till att du vänder dig till snabb energi, så som socker eller andra snabba kolhydrater.

Glöm inte bort att unna dig

Disciplin är viktigt, men det är minst lika viktigt att inte begränsa sig allt för mycket. Om du sätter allt för strikta gränser när det gäller till exempel godis är chansen stor för att du tappar kontrollen. Det är viktigt att unna sig ibland för att hålla kvar motivationen för att fortsätta gå ner i vikt. Minst lika viktigt är det att vila ifrån träningen, då allt för hård träning bryter ner kroppen istället för att bygga upp den. Ät så bra du kan, ät inte för mycket och för ofta, träna lagom och unna dig ibland. Det är nyckeln till en hälsosam livsstil och en sund viktnedgång.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *